Nejsi z USA? Nemáš nárok


Honza Javorek

Upozornění! Tento článek vyšel před více než 2 lety. Můžete si jej přečíst v rámci zkoumání minulosti, ale přepokládejte, že dnes se Honza již nemusí s obsahem ztotožňovat.

Už mě to opravdu začíná srát. Kdysi jsem objevil skvělé internetové rádio, Pandoru. Když jsem ji začal poslouchat prakticky víc než cokoliv jiného, přišlo omezení, že jinde než v USA nesmí vysílat. Navíc se rádio začalo hroutit, protože po něm začaly hudební společnosti požadovat poplatky za vysílanou muziku.

YouTube začíná s restrikcemi taky. Stále častěji jsou mazána videa, stále častěji vidíte obrazovku podobnou této. To, že je zapotřebí potvrdit datum narození u videa, kde se vyskytuje žena v plavkách, ale kdyby tam bylo video někde z Gazy, tak se nic nestane, jsem překousl – Američani jsou vadní. Ale restrikce ohledně zemí a práv mě opravdu štvou.

Teď Last.fm (v době psaní tohoto článku je u odkazovaného přes 1000 komentářů, ale přibývají tam každých 5 minut nové…). Chápu, proč potřebují peníze – hudební společnosti vyžadují poplatky. Chápu, proč vybrali USA, VB a Německo – hlavní tři trhy. Všechno to chápu, ale to ještě neznamená, že to přijímám. Je to prostě neetické, nespravedlivé, štve mě to. Mohl bych platit méně než stokorunu měsíčně za rádio bez reklam, proč ne. Ale jde o princip. Jsem horší než Američan nebo Němec? Mám smůlu, že jsem se narodil někde jinde? Mám svými poplatky platit za posluchače z těchto zemí? Když si zaplatím a pojedu někam na dovolenou, bude mi rádio fungovat?

Dnešní píseň je něco, co nahráli hudebníci ve studiu na patnáctý pokus a zvukaři vyretušovali k dokonalosti. Pak to hudební společnosti napálily na obskurní staré nosiče jménem CD v pravěkém formátu nebo prodali přes internetové obchody s ochranami omezujícími normální zacházení. Nikdy jsem si originální CD nekoupil a nikdy to ani neudělám.

Naopak jsem byl na mnoha krásných koncertech, za které jsem ochoten zaplatit stovky nebo i tisíce korun. Proč ne? Umělec něco předvedl, koncert nebo vystoupení je to, co prodává. To je práce, to není pasivní příjem z nahrávek. Chceš víc peněz? Udělej více koncertů. Pokud jsi dobrý, vyprodáš je. Jak lidi vědí, že je umělec dobrý? No, většinou se asi nerozhodnou po zaslechnutí písničky v rádiu nebo v televizi, že jdou na koncert. Rozhodnou se na základě alba. Album je prostě „preview“ autora, kterým láká na koncert a také něco, co zanechá této společnosti navždy. Například Led Zeppelin už nehrají, ale jejich alba máme :) . Mám Led Zeppelin rád, ale nevím, proč bych měl platit za jejich písničku, když ji nemůžu slyšet živě. Když už nehrají, tak ať holt začnou a nebo ať dělají něco jiného, co je uživí, třeba zahrádkářství…

Jenže takhle to prostě nefunguje. Asi proto, že je to (podle mě) relativně spravedlivé. A na spravedlnost nebo etiku jsem v tomto světě už rezignoval. V tomto světě už nikdo nic nedělá pro radost nebo proto, že by to tak logicky být mělo a je to spravedlivé, ale jen a pouze pro peníze. Někdy mi přijde, že tenhle svět je už opravdu nějaký zlý a špatný, zkažený. Nevíte o nějaké jiné planetě? A nebo… Uvažoval jsem, že bych se na tuhle civilizaci prostě vykašlal a zmizel někde v přírodě. Asi bych měl klidnější život. Bez vlád, bez nahrávacích společností, bez hypoték a světových krizí. Stačilo by, že bych si uměl ulovit rybu na večeři.


Honza Javorek

Honza je programátor. Od roku 2011 buduje českou komunitu kolem jazyka Python. V současnosti pomáhá hlavně s propagací aktivit, jako jsou PyLadies, Pyvo, nebo PyCon CZ. Přes den jej najdete v Apiary, kde se stará o Dredd, framework na testování API. Sem tam ho můžete potkat, jak přednáší na srazu nebo na konferenci.




Komentáře