Nordea


Honza Javorek

Upozornění! Tento článek vyšel před více než 2 lety. Můžete si jej přečíst v rámci zkoumání minulosti, ale přepokládejte, že dnes se Honza již nemusí s obsahem ztotožňovat.

Někoho by mohlo zajímat srovnání české průměrné banky a finské průměrné banky. Dejme tomu, že nebudu srovnávat, ale jen popíšu, jak to funguje u švédské Nordea. Obrázek si udělejte sami. Nechtělo se mi moc popisovat své zážitky z banky jako pohádku, takže jsem to pojal jako systém postřehů a bodů…

  • Mají jeden typ účtu, pokud jsem to dobře pochopil. Ten si můžete otevřít/zavřít/vést prakticky zdarma. Dostanete kartu Visa Electron. Na zřízení potřebujete pas/občanku a papír ze školy, že do ní chodíte (to nevím proč, když je prý účet stejný pro všechny, ale budiž).
  • Oranžové bankomaty Otto (které jsou globálně pro všechny banky, předpokládám, protože jiné jsem neviděl) jsou na hodně místech – nestalo se mi, že bych hledal a nenašel. Jsou standardně ve více jazycích, takže bez problémů.
  • Když přijdete na pobočku, je tam paní u pultíku, která vám se vším pomůže (takové jakože Informace) a odfiltruje nejjednodušší případy. Sice není tak hezká jako prodavačky v KKK, ale je vlídná. Když na ní začnete mluvit anglicky, vyslechne vás a zmáčkne na lístečkovací systém vedle sebe, na položku Service in English :) . Vzhledem k tomu, že většinou nepotřebuji nic, co by paní u pultíku mohla vyřešit, naučil jsem se to tlačítko mačkat sám :D .
  • Dvakrát vás tlačítko pošle k paní, která po vašem prvním slově (terve, finský pozdrav) zamumlá něco jako eeee, englanti… a začne pobíhat po pobočce a hledat někoho jiného, kdo opravdu anglicky umí. Ve Finsku fakt umí anglicky 8 lidí z 10, ale na tuto paní jsem měl štěstí. Nepřiřadilo mě to k ní jen v den, kdy jsem ji už viděl odcházet z budovy domů.
  • Na pobočce jste asi jako v české čekárně obvodního lékaře. Mladí lidé vše řeší přes Internet, takže na pobočku chodí pouze důchodci a cizinci.
  • Na celém webu Nordea (http://www.nordea.fi/) nenajdete ani po půl hodině žádný kontaktní e-mail ani jiný způsob komunikace po Internetu. Pouze telefony.
  • Všichni lidé na pobočce jsou velmi ochotní, ať vám rozumí nebo ne. Snaží se vám pomoci.
  • Dostanete poštou dopis s PINem a úvodním psaním. Dopis s kreditní kartou vám nedojde ani po měsíci a potom v bance zjistíte, že se jim vrátila poštou, jelikož adresu pošta považovala za nedoručitelnou. Ač nesmysl (první dopis přišel), docela mě naštvalo, že mi nezavolali nebo nedali jinak vědět, že se karta vrátila k nim. Já na ni čekal a platil mezi tím stále českou kartou (= přicházel jsem o dost peněz, které navíc nebyly určeny pro utrácení ve Finsku).
  • Nedostanete Internet banking, pokud nemáte stálý příjem na účet (plat apod.). Můžete samozřejmě platit kreditní kartou a vybírat z bankomatů, ale normální převody musíte udělat na pobočce.
  • Převod u asistenta je s velkými poplatky. Proto je u vstupu do banky automat, kde vložíte kartu a můžete udělat základní platební příkazy přes ni. Je to něco jako bankomat, akorát vám peníze nedává, ale hýbe s nimi. Je kompletně ve finštině.
  • Ačkoliv je převod asistentem placený, pokud asistentku požádáte, aby vám pomohla udělat převod s automatem ve finštině, je velmi ochotná a klidně to s vámi dvakrát projde a stráví s vámi u té mašiny 15 minut. Usmívá se i potom, co od vás odchází a myslí si, že ji nevidíte ;) .
  • Účet si klidně můžete nechat (třeba jako svůj alternativní euro účet, přece jen je vedený zdarma) i na dobu potom, co odjedete z Finska, ale vzhledem k absenci IB vám bude k… :)
  • Jestli mi něco bude v ČR chybět, je to absolutní samozřejmost a všudypřítomnost platby kartou. Platba např. u pokladny probíhá velmi rychle a je to velmi pohodlné. Platební terminály mají absolutně všude, zaplatíte s kartou i známky na pohledy (a nikdo se na vás samozřejmě nešklebí). Večer v baru můžete klidně 12× po sobě platit kartou 1 € a nikoho to nevytáčí ;) .
  • PIN na finskou kartu drží rekord v tom, že jsem si jej zapamatoval prakticky ihned (ač není nijak anomální, nejsou v něm stejná čísla apod.). Upozorňuji, že své vlastní telefonní číslo jsem se učil hromadu let a zapamatoval jsem si jej až častým užíváním. PINem české karty si nejsem dodnes jistý a neptejte se mě, v který den a měsíc mám svátek, protože to nevím taky :D .
  • Na pobočce Nordea jsem byl za dva měsíce víckrát než za svůj život ve své české bance.

Takže asi tak :) . Všechno má svoje plusy a mínusy. Berte to asi spíš jako zajímavost než jako srovnání, co a kde to je lepší nebo horší. Taky znám jen jednu zdejší banku, že…


Honza Javorek

Honza je programátor. Od roku 2011 buduje českou komunitu kolem jazyka Python. V současnosti pomáhá hlavně s propagací aktivit, jako jsou PyLadies, Pyvo, nebo PyCon CZ. Přes den jej najdete v Apiary, kde se stará o Dredd, framework na testování API. Sem tam ho můžete potkat, jak přednáší na srazu nebo na konferenci.




Komentáře