Fayn


Honza Javorek

FaynOdešel jsem od Vodafone, kterému jsem za mobilní služby platil měsíčně 700-800 Kč. Nyní mám tarif u Fayn a srovnatelné služby by měly stát 300-400 Kč. Na první faktuře (kde mám ale o polovinu nižší spotřebu služeb) jsem zaplatil 215 Kč.

Nevyznáte se v nových operátorech a jejich tarifech? Ani já jsem se nevyznal. Bojíte se změny? I já jsem se bál. Jste pohodlní? I já jsem byl. Ale když jsem zjistil, že můžu ušetřit až 6000 Kč ročně, řekl jsem si, že nemám co ztratit. Kupodivu bylo vše jednoduché a bezbolestné. Přečtěte si můj příběh, třeba vás nakopne a taky se vám povede výrazně ušetřit. Pokud nemáte čas číst dlouhé bláboly, úplně dole je shrnutí.

Jak se mi nelíbilo u Vodafone

Když jsem před pár lety odcházel od T-Mobile, zařekl jsem se, že už nikdy nepodepíšu žádnou smlouvu se závazkem (na dva roky apod.) Vodafone byl tehdy velice příjemným operátorem s příjemnými cenami, který se chlubil tím, že člověk u něj mít žádné závazky nemusí.

Nerad přemýšlím nad tím, kolik posílám SMS nebo jak dlouho volám. Obojí dělám impulzivně podle potřeby. Nerad používám Skype a vůbec nepoužívám SMS brány - je to pro mě obstrukce. Zároveň jsem komunikačním "rozcestníkem" pro mnoho lidí, takže často volám i píšu do různých sítí a různým lidem. Internet příliš nevyužívám, mám starou Nokii, ale nějaké minimum si platím, abych měl kdekoliv po ruce IDOS a mail (...a Twitter 8-). Běžně za měsíc provolám 150 minut, pošlu kolem 100 SMS. Do toho pár SMS za jízdenky na MHD, sem tam MMS a čísílka na faktuře naskakují jedno za druhým...

kolik jsem platil u Vodafone

Tarif jsem měl nakonec seskládaný z různých balíčků, kde bylo i neomezené volání a SMS na přítelkyni. Když po letech přišly ony slavné "revoluční" neomezené tarify, vzal jsem si ten bez závazku - cenově to vycházelo stejně mizerně a mohl jsem aspoň neomezeně volat více lidem. Ať už jsem ale studoval nabídku jak jsem chtěl, nemohl jsem se bez závazné smlouvy dostat pod měsíční útratu 700-800 Kč.

Virtuální operátoři přibývali a možností jak ušetřit bylo už zřejmě dost, ale zároveň přestalo být v silách jednoho člověka projít si všechny nabídky, srovnat si je do tabulky a vybrat ten, kde nejvíc ušetří a kde nejsou žádné "háčky". Pokukoval jsem po nějaké alternativě, ale to bylo asi tak všechno.

Jak jsem díky Tarifomatu objevil dTest

Před časem Arthur Dent ve tweetu odkázal na svou kritiku Tarifomatu. Nevšiml jsem si hned, že jde o dva roky starý zápisek a on jím teď pouze něco připomínal, takže jsem se začetl.

Ani mně se nelíbí způsob, jakým Tarifomat funguje. Telefonní číslo nikomu dávat nechci a nabízení "podpultových tarifů" mi připomíná historky o tom, jak funguje byznys na Balkáně. Chápu, že vztah našich největších operátorů k zákazníkovi je přímo založen na neoficiálních nabídkách, neprůhledných podmínkách, dlouhých smlouvách a obchodních tricích. Chápu, že Tarifomat se snaží na něčem vydělávat a tak musí s operátory kolaborovat. Já se na tom ale podílet nechci - naopak, rád bych podpořil nějaký čerstvý vzduch. Férové, veřejné ceníky. Férová, nezávislá srovnání.

Když jsem tedy pod článkem zazřel Banterův komentář o srovnávači na dTestu, rozzářilo mi to očka a jal jsem se okamžitě prozkoumat, o co jde.

komentář od Bantera

Jak jsem díky dTestu objevil Fayn

Srovnávač na webu dTestu je opravdový poklad. Přehledné, srozumitelné, bez nepříjemného pocitu, že vás chce někdo nějak napálit. Naklikal jsem do něj svou běžnou útratu a vyšlo mi, že bych mohl platit kolem 300-400 Kč měsíčně.

dTest a tarify

Cože?! Čekal jsem, že budu moci ušetřit, ale tolik jsem opravdu nečekal. Chvíli jsem studoval výsledky srovnávání a rychle vyloučil Žlutou simku, protože SIM karta je údajně majetkem poskytovale a ten může po ukončení služeb požadovat její vrácení. (Čtení takových upřímných upozornění navíc opravdu upevnilo mou důvěru v dTest.)

Fayn mi vycházel jako druhý nejlevnější. Tuto firmu jsem trochu znal - poskytovatel VoIP, brácha to má doma a je spokojený. Zakladatel Jiří Hlavenka je navíc známou osobností českého internetu, píše Bloc.cz, investoval do Skypickeru, apod. Podmínky služby vypadaly v pořádku, takže míra mé nedůvěry klesla pod kritickou hranici a řekl jsem si, že to vyzkouším.

Přechod k Fayn

Rozhodl jsem se, že si nenechám převést telefonní číslo. To bylo dost radikální, protože jsem nikdy neměl jiné. Táhli jsme to spolu už od mého prvního mobilu, ještě z dob sítě Paegas. Měl jsem ho však zveřejněné různě po internetu a poslední dobou mi volalo už tolik telemarketérů, že mi došla trpělivost. Bohužel, telefon nemá antispamovou ochranu jako e-mail, takže nezbylo než otravné callcentráky odříznout zabitím čísla a pak si to nové velice striktně hlídat. Experiment s novým operátorem byl skvělou příležitostí to zrealizovat. Pokud si ovšem chcete číslo nechat, můžete jej samozřejmě zdarma beze změn převést.

Prostudoval jsem si také všechny možné detaily tarifu na stránkách Fayn a na jejich zákaznickém fóru. Fórum bylo obvzlášť poučné a zodpovědělo většinu mých otázek "lidskou řečí". Také jsem zjistil, že smlouva je bez závazku a dá se vypovědět do měsíce. To pro mne znamenalo, že i kdyby to byla velká životní chyba, nepřijdu o víc peněz, než o jednu měsíční útratu. Riskovat jednorázově pár stovek s tím, že můžu ušetřit šest tisíc ročně? To znělo dobře. Navíc mi zůstávala Vodafone SIMka se starým číslem, takže případný návrat do starých kolejí by byl velmi snadný.

vyplňování smlouvy

Za služby se dá platit jak ve formě kreditu, tak fakturou. Kredit se mi podle popisu na tom zákaznickém fóru úplně nezamlouval. Pokud navíc platíte fakturou, lze si nastavit inkaso, takže je potom placení automatické a pohodlné. Problém je, že v tom případě ale musíte podepsat smlouvu - a to já dělám velmi nerad. Nemám tiskárnu, nerad chodím na poštu... Zkusil jsem to tedy obejít - smlouva přišla v PDF, to jsem otevřel v LibreOffice, doplnil na správná místa "křížky" v podobě velkých písmen X, připlácl tam obrázek svého podpisu, exportoval do nového PDF a odeslal zpět. Prošlo to úplně v pohodě :-D SIMka přišla po objednání do pár dní.

Dojmy ze samotné služby

Fayn měl ze začátku trochu delší reakční dobu při odpovídání na mé e-maily, ale na druhou stranu mají všude poznámku, že mám být trpělivý - že toho mají moc, nestíhají, ale snaží se. Pozitivní je, že i přesto, že neobdržíte "progress", tak se děje co se dít má, procesy fungují, světla svítí, stěrače stírají.

Už v polovině měsíce bylo jasné, že Vodafone vypovím. Volání, SMS, roaming (byl jsem v Polsku), internet - vše fungovalo dobře a nenarazil jsem na žádný výrazný problém.

Jejich webová administrace (něco jako "samoobsluha") je dost divoká webová aplikace s velice silným dědictvím toho, že původně byli čistě VoIP operátorem - GSM služby jsou tam dolepené všelijak možně, prostě hlavně aby to nějak fungovalo, detaily se vůbec neřeší. Jestli to plánují nějak časem vyladit a překopat, aby tam GSM služby nebyly jako "vetřelec", to by bylo moc hezké. Naklikáte si tam nicméně úplně všechno, co potřebujete nastavit. Pouze hlasový roaming do zahraničí se musí nepochopitelně aktivovat e-mailem a není na to tlačítko (datový roaming si naklikat lze). Aspoň že ten e-mail v tomto případě jako tlačítko funguje - napsal jsem "zapněte mi to" a oni obratem odepsali "zapnuli jsme to".

Fayn sice operuje v síti Vodafone, ale je dobré si uvědomit, že to je pouze technický detail a navenek se to nijak neprojevuje (ovlivňuje to především pokrytí sítě). Nevztahují se na vás "volné minuty do sítě Vodafone" vašich přátel a pokaždé, když budete volat mimo síť Fayn, ozve se vám hláška že voláte do jiné sítě (ta jde v administraci vypnout). Na druhou stranu, vlastníte-li smartfoun, můžete automaticky využívat VoIP z mobilu (pokud jste na Wi-Fi, máte při volání na jakoukoliv linku ještě lepší ceny) nebo volání úplně zdarma (v rámci sítě Fayn). Pokud už máte u Fayn nějaký VoIP, můžete to spojit všechno pod jeden účet.

administrace ve Fayn

V administraci je také aktuální spotřeba, prakticky "realtime". Nepočítá se to hned nějak hezky do velkého tučného čísla s útratou, ale ta data tam jsou, takže přinejhorším si to může člověk sečíst ručně :-)

Co se týče internetu, lze si přikoupit Mobilní internet - 150MB/měsíc za 80 Kč měsíčně. Balíček se obnovuje k 20. dni každého měsíce. Po vyčerpání dat klesne na rychlost 20 kb/s. Chápu, že pro velké smartfounové brouzdaly to bude asi málo, no mojí Opeře Mini toto bohatě stačí. V ceníku jde ale vidět, že se připravuje i 300 MB a 1200 MB. Pokud si balíček neaktivujete a vlezete na internet, strhne se vám jednorázově 16 Kč za den a podle ceníku byste měli mít k dispozici 25 MB.

Nulový tarif u Vodafone

Přes samoobsluhu výpověď smlouvy u Vodafone nenaklikáte. Nejlepším způsobem je zavolat na infolinku, prodrat se k živému člověku a tomu sdělit, co byste rádi. Pak už proběhlo vše v naprosté pohodě - operátorka na mě byla velice milá. Tím, že jsem nepřeváděl číslo, nabídla mi, že mi na něm nastaví takzvaný "nulový" tarif. To znamená, že SIMka vám zůstane zcela funkční pro příjem i odchozí služby a je jen na vás, zda ji budete používat nebo ne. Měsíčně vás to nic nestojí, hovory a SMS jsou za nějaké hloupé ceny, ale v nouzi to použít jde.

Přišlo mi to jako prima řešení, takže jsem na to kývl. Můžete si to nechat zapnout ihned v okamžik vašeho hovoru s operátorem, nebo až po skončení probíhajícího zúčtovacího období - záleží jen na vás. SIMku pak klidně můžete navždy někam založit. Já osobně si ji občas dávám na chvíli do telefonu, aby mi dodatečně přišly zbloudilé SMS od lidí, kteří nemají mé nové číslo.

První faktura

Na první faktuře jde vidět, že jsem neprohloupil. Někomu se nelíbí tarifikace 60/60, ale já to moc neřeším - zajímá mě hlavně finální číslo na konci měsíce. To je v tomto případě rovných 215 Kč. Na faktuře není moc detailní rozpis účtovaných služeb, ale ten lze najít v administraci, takže to nepovažuji za velký problém. Musím ovšem přiznat, že ten tweet výše je opravdu bulvární, protože během prosince jsem nějakou záhadou provolal méně než v minulých měsících. Dohromady zhruba 60 minut, 50 SMS a nějaký ten roaming. I kdybych ale udržel původní spotřebu, úspora by byla stále výrazná.

faktura od Fayn

Uvědomil jsem si hlavně, jak jsem naletěl s "neomezeným" voláním. S přítelkyní jsem si volal opravdu hodně a když jsme řešili něco důležitého, vyšlo to někdy i na půl hodiny.

Jo, šlo by to přesunout na Skype, ale jak jsem psal už na začátku - já strašně nerad nad těmito optimalizacemi přemýšlím, obtěžují mě. Chci volat hned a kdykoliv, pohodlně. Skype nelze použít vždy a volání přes něj je všechno, jen ne pohodlné.

Přišlo mi jako nevyhnutelné mít nějaký balíček nebo tarif, který mi umožňuje "neomezené" volání a SMS. Když jsem si ale při přechodu na Fayn sečetl z faktur od Vodafone provolané minuty, zjistil jsem, že reálně jich vůbec není nějak nepředstavitelně hodně. I se všemi ostatními hovory to bylo už zmíněných 150 minut. S "omezeným", ale levnějším voláním u Fayn zaplatím zlomek původní ceny. Holt jsem se nechal zblbnout reklamou a nedbal na to, že důležitá jsou absolutní čísla. Slovo "neomezeně" je prostě čistě obchodní trik.

Long story short! tl;dr

Výběr tarifu

  • Nebojte se nových virtuálních operátorů. Použijte srovnávač dTestu a najděte si, co vám vychází nejvýhodněji. Pokud se vám výsledná firma bude zdát alespoň trochu seriózní, zkuste to.
  • Nepodepisujte smlouvy se závazkem. Nemusíte, na trhu je dost nabídek, které jsou bez závazku.
  • Nevěřte na mýtus "neomezeného" volání. Zřejmě nikdy neprovoláte tolik, aby se vám vyplatilo mít "neomezený" tarif - raději si spočítejte absolutní čísla a zjistěte si, kolik by vás prostě ten objem minut stál jinde.
  • SIM karta od Vodafone lze přepnout do nulového režimu, kdy za ni měsíčně nic neplatíte, ale můžete ji stále používat (na příjem, ale v případě potřeby také na odchozí služby, samozřejmě za ne úplně výhodné ceny).

Pokud si vyberete Fayn

  • Fayn operuje v síti Vodafone. Neznamená to, že se na vaše číslo budou vztahovat "volné minuty do sítě Vodafone" vašich přátel. Znamená to, že pokud na chalupě nechytíte Vodafone, nebude tam mít signál ani Fayn.
  • Pročtěte si tuto diskusi na jejich zákaznickém fóru. Až na pár štěků od nespokojených lidí (ti budou vždycky) jsou tam hezky vysvětlené podmínky nabízených služeb.
  • Pokud máte ofocený svůj podpis, smlouvu lze podepsat přímo na počítači - PDF otevřete v LibreOffice, upravíte, vyexportujete do nového PDF a pošlete zpět.
  • Vše potřebné naklikáte v administraci svého účtu, akorát hlasový roaming musíte "zapnout" e-mailem.
  • Mobilní internet je k dispozici pouze ve formě 150 MB za 80 Kč měsíčně. Zřejmě se připravují i balíčky s 300 MB a 1200 MB.
  • Vlastníte-li smartfoun, můžete využít VoIP z mobilu (pokud jste na Wi-Fi, máte při volání na jakoukoliv linku ještě lepší ceny) nebo volání úplně zdarma (v rámci sítě Fayn).
  • Někomu se nelíbí tarifikace 60/60. Já to moc neřeším, zajímá mě hlavně finální číslo na konci měsíce.

Nutno poznamenat, že klidně můžete být spokojeni i s klasickými operátory, jen se nesmíte smířit s jejich veřejnými ceníky - jde prostě o to kde se omylem přitočíte k nějaké zajímavé slevě. Přítelkyně má ke své velké spokojenosti akční tarif od Vodafone nabízený k InKartě. Měsíčně platí tuším kolem 140 Kč. Takže tak.

Fayn mi za tuto reklamu (zatím :-) nic nedal, článek jsem napsal zcela dobrovolně. Popudem mi byly dotazy okolí na zkušenosti s novým operátorem. Řekl jsem si, že celý proces změny operátora podrobně sepíšu. Vlastně... jsem si nic takového neřekl, ale protože neumím psát stručně, tak to tak stejně dopadlo a já to jen tušil předem.


Honza Javorek

Honza je programátor. Od roku 2011 buduje českou komunitu kolem jazyka Python. V současnosti pomáhá hlavně s propagací aktivit, jako jsou PyLadies, Pyvo, nebo PyCon CZ. Přes den jej najdete v Apiary, kde se stará o Dredd, framework na testování API. Občas taky radí lidem jak mají API dělat a přednáší o tom na konferencích.




Komentáře