Tento článek vyšel před 16 lety. Můžete si jej přečíst v rámci zkoumání minulosti, ale přepokládejte, že dnes se Honza již nemusí s obsahem ztotožňovat.
Uzavřený protokol. Nikdo neví, co se děje vevnitř. Existuje na něj jediný klient. A přesto to nebude nikdo jiný než Skype, kdo zvolna v ČR nakonec zlikviduje monopol ICQ. Přesto, že si desetkrát dokážete odůvodnit svou nenávist vůči němu, musíte ho používat. Skype je totiž bez konkurence. Ano, nějaká existuje, ale je mizivá a nikoho nezajímá – všichni mají přeci Skype.
Éra telefonování po internetu
Skype vyrostl na internetovém telefonování. Jeho program dnes znají prakticky všichni, kdo mají internet, bez rozdílu věku a hloubky počítačové gramotnosti. Lidé nainstalují Skype a pokud mají mikrofon, hurá do volání. Je to jednoduché, rychlé a hezké – grafika Skype je uživatelsky příjemná a navozuje kýčovitou roztomilost, jakou pociťujete při pohledu na malovaná koťátka z pohlednice. Má-li navíc uživatel webkameru, není větší potěšení, než dělat videohovory. A webkameru má dnes už každá druhá studentka vysoké školy, které rodiče koupili na koleje studentský ASUS nebo Acer.
Každý někoho někde máme a rádi se s ním slyšíme nebo vidíme. Idea volání zadarmo je přímo magická. Skype řeší drahé hovory mezi státy nebo dlouhá vyprávění lokálního charakteru. O možnostech zaplatit si za spojení do klasických telefonních sítí ani nemluvím. Ale domácí scéna není jediným odbytištěm. Lidé si byli samozřejmě ihned vědomi obrovského potenciálu takovéto služby a začali ji protlačovat do komerčního využití.
BIZ sféra
Skype umožňuje konference více lidí. A to se hodí nejen při tvorbě školních projektů a jiných týmových činností. To se hodí především ve firemním prostředí. No nejen to. Firmy jsou na telefonech doslova postaveny! Všechny z výše uvedených možností, jež Skype otevírá, spolu s obrovskou rudou nálepkou ZADARMO, dráždí býčí oči živnostníků, vlastníků firem, manažerů a vůbec všech kravaťáků na světě. Všichni chtějí volat zadarmo, chtějí se spojovat se svou pobočkou ve Vladivostoku nebo třeba jen v Budapešti zadarmo, chtějí pořádat konference, online brainstormingy, online přednášky, chtějí uskutečňovat dlouhé hovory. A co potom firmy provozující telefonní marketing? Klidně si i Skype zaplatí, když to bude levnější než klasický telefon.
Skype odstartoval boom VoIP technologií, jimž bude patřit stále větší a větší plocha na Invexu. Na ně se teď přenáší zátěž komerčního využití a zdálo by se, že od Skypu bude postupně upuštěno. Ale houby, Skype zakořenil a už jej nikdo nevyrve. Je přeci pořád zadarmo, pořád v každé domácnosti, pro interní komunikaci je prima. A každý chce stále volat na pobočku do Bulharska zadarmo… A švagrové do Gruzie zadarmo…
Instant messaging
Planetu zaplavil program na volání zdarma. Program, v němž lze však zahájit i zcela normální textový chat. Zatímco se stovky uživatelů jabberu hádají s desetitisíci uživatelů ICQ, pomalu a nenápadně se rozšířil a jejich pozice podkopal světle modrý mor. Drtivá většina uživatelů si spustí Skype na pozadí stejně jako ICQ, protože jsou tak zvyklí. Neřeší, že jim někdo zavolá jen 2× za měsíc. Aniž by nad tím přemýšleli, mají zafixováno, že již přítomnost programu pro komunikaci v jejich počítači automaticky znamená ikonku v tray oblasti v jednom z rohů obrazovky.
No ale… Ne každého baví spouštět a zavírat dva programy, měnit jim status, ne každý chce mít ve své operační paměti dva programy… Když pak začne člověk s ICQ a Skypem přemýšlet nad tím, kterého se zbaví, zjistí, že všichni z ICQ mají stejně Skype, s nímž jde navíc volat… A je to.
Podnikatelé už k telefonu a e-mailu téměř automaticky uvádějí Skype ID. A už to je příčka, které asi nikdy ICQ nedosáhlo, naopak zaujalo ve společnosti pozici něčeho neformálního a určeného spíše pro nudící se puberťáky. Pokud v dnešním komerčním světě nemáte Skype, neznamenáte nic, protože vás nikdo nemá jak kontaktovat (!). Ano, podpory e-shopů apod. jsou na ICQ, ale to je proto, že se musí přizpůsobit domácím uživatelům, kteří jej používají ještě v naprosté většině jako primární IM.
Kdo vyhraje?
Kam to zajde? Budou naše děti vědět, že existovalo nějaké ICQ nebo jabber? Tak dramatické to asi nebude, ale… Bude mít jabber nějakou šanci masověji konkurovat nebo se udržet, když zavede podporu pro přenos zvuku? Myslím si, že ne. Ani kdyby se do něj více opřel Google. Měl by šanci, kdyby se zvukem přišel o pár let dříve. Absence hlasu v jabberu je dnes bolestivá a zítra bude neodpustitelná. Standardizační proces je pomalý a neúměrný rychlosti, jakou se vyvíjí internet. O ICQ ani nemluvím – světově minoritní ICQ se o žádnou podporu pro hlas snažit nebude a postupem času se tato síť ztratí…
Pokud Skype neotevře svůj protokol, tzn. neumožní tvorbu alternativních klientů a včleňování své sítě do jiných (např. transporty v jabberu), nikdo jej nejenže neporazí, ale ani se mu nebude moci rovnat. A Skype to samozřejmě ví.