Tento článek vyšel před 7 lety. Můžete si jej přečíst v rámci zkoumání minulosti, ale přepokládejte, že dnes se Honza již nemusí s obsahem ztotožňovat.
O mizerných pracovních inzerátech by se dalo napsat hodně článků, ale dnes se zaměřím jen na ty, které ve své záplavě odrážek uvádí mimo jiné jako skvělou výhodu i něco, co se nazývá mladý kolektiv. Možná už jsem starý na mladý kolektiv, ale nejspíš vůbec nerozumím tomu, proč by si firma měla chtít dát něco takového do inzerátu. Ženský kolektiv. Mužský kolektiv. Křesťanský kolektiv. Autistický kolektiv. Kolektiv čisté rasy.
Milé firmy, mladý kolektiv je vaše nevýhoda! Je to selhání a vy se jím ještě chlubíte. Co udělá z vaší firmy efektivnější, lepší a příjemnější místo k práci, je smíšený kolektiv. Až něco takového budete mít, bravo, klidně to potom křičte do světa.
Co vlastně chcete světu sdělit tím, že máte mladý kolektiv?
- Ve firmě jste všichni do dvaceti. Všichni jedete na Spotify a SnapChatu. Páprdové třicátníci ať to na pohovoru ani nezkoušejí. Takoví důchodci u vás nebudou nikoho obtěžovat těmi svými trapnými mp3 s Black Eyed Peas!
- Ve firmě jste všichni do třiceti. Všichni jedete na Twitteru a Facebooku. Páprdové čtyřicátníci ať to na pohovoru ani nezkoušejí. Takoví důchodci u vás nebudou nikoho obtěžovat těmi svými trapnými CD s U2!
- Ve firmě jste všichni do čtyřiceti. Dojíždíte ze satelitu a čtete hodně knížek. Páprdové padesátníci ať to na pohovoru ani nezkoušejí. Takoví důchodci u vás nebudou nikoho obtěžovat těmi svými trapnými LP s Peter, Paul and Mary!
Nebo:
- Jsme parta nezkušených puberťáků a je nám tak dobře.
- Nejsme schopni si vyndat hlavu ze zadku a zaměstnat někoho, kdo by nám mohl dát i jiný pohled na věc.
- Neumíme vytěžit seniornější lidi se zkušenostmi.
- Produkty, které tvoříme, jsou dělané mladými a pro mladé. Žádný jiný trh nás nezajímá.
Starší neznamená zkušenější, mladší neznamená junior, ale smíšený téměř vždy znamená zdravější kolektiv s více různými zkušenostmi. A nejde jen o věk, přidejte si k tomu třeba pohlaví, původ, ...a můžete jít dokonce ještě dál. Jak říká Lukáš Linhart (CTO ve firmě kde pracuji), a přednášel o tom třeba i na WebExpu, vyplácí se nám strategie hire for diversity, kde je diversity míněno i ve smyslu odlišných povah nebo různých prostředí, kterými vaši zaměstnanci v minulosti prošli. Pracovní kolektiv, kde máte správce i kolonizátory, ženy i muže, mladší i starší, lidi původně z volné nohy, z korporátu nebo z Open Source komunit, může být sice někdy možná až příliš silný koktejl z hlediska domluvy, ale o to víc se vyplatí té domluvě investovat čas. Výsledkem bude totiž něco promyšleného opravdu ze všech stran.
Oproti tomu si představte firmu plnou borců 20-25 let, kteří se potkali na stejné fakultě a po škole nebo po práci spolu chodí na florbal a na pivo. I kdyby si mysleli nevím jak, že spolu často nesouhlasí, že vedou dlouhé debaty a že díky tomu mají všechno podchycené a promyšlené, tak ve skutečnosti ani netuší, co to vůbec znamená nesouhlasit nebo mít jiný úhel pohledu. Z perspektivy opravdové diversity jsou jejich diskuse jenom malé poryvy větru během toho, co se neustále poplácávají po zádech. V jejich kolektivu žádná zajímavá kritika nebo opozice prostě nemá jak vzniknout.
Takže milé firmy, snažte se mít a nabízet smíšený kolektiv. Nabízet mladý je spíš ostuda. Že to nevíte v roce 2017 je smutné, čtenáři iDNES to ví už pět let a úřad ombudsmana čtyři. Neumíte-li si vůbec představit, jak může člověk nad 30 fungovat ve vaší mladé, dynamické firmě, koukněte se na tuhle příjemnou oddechovku s De Nirem. Mají ji pro ukrácení cesty v některých autobusech RegioJet (ale doporučuju si to teda užít spíš v páru).