Plán na Q1 2024

Pravidelně se zamýšlím nad tím, co je na junior.guru důležité, čemu bych se měl prioritně věnovat. Letos jsem se rozhodl udělat pár změn. Jednak chci vzít v úvahu nejen to, zda je nějaký úkol důležitý, ale taky pro koho je důležitý. A taky bych chtěl plány dělat na kratší období.

Plán na Q1 2024
Fotka od Sven Mieke

Vloni jsem si udělal velký plán na celý rok, který jsem pak v létě přehodnocoval a měnil. Myslím ale, že i půlrok se ukázal jako příliš dlouhá doba. Tak zkusím plánovat po čtvrtletích.

Plans are a good reference, but then pretty much every day you need to adapt and say, 'what does it mean for my next step and how much do I have to revisit the plan?'

Bavíme se o lednu, únoru a březnu, přičemž konec ledna je v podstatě za týden. Brzy po Vánocích jsem jel na hory a pak jsem sepsání plánu na blog trochu prokrastinoval…

V první řadě se neplánuji teď ničeho účastnit. Jel jsem na dovolenou na hory a trochu jsem si tam odpočinul, to bylo fajn. Chtěl bych se i dál ve volném čase soustředit spíš na sebe nebo na rodinu. Bude Python Pizza, kam mám lístek, ale kde záměrně nemám žádnou přednášku. Většinu pracovního času bych chtěl věnovat soustředěné práci na produktu, ať už půjde o programování, nebo psaní.

Zásadní fenomény v roce 2024 budou z mého pohledu dva. Jednak AI, jednak bude pokračovat obtížné hledání práce pro juniory. Tím by se měl nějak zabývat i můj produkt. Z hlediska technického posunu teď vidím jako prioritu zjistit, kolik věcí bych dokázal přesunout na Apify, s čímž jsem si začal hrát už na konci minulého roku.

Finance

Na konci roku 2019 jsem založil junior.guru, 2020 to vydělalo 10.000 Kč/měs čistého, 2021 to vydělalo 20.000 Kč/měs, 2022 to vydělalo 40.000 Kč/měs a 2023 to vydělalo skoro 70.000 Kč/měs. To je parádní.

Problém je, že nemám žádnou jistotu, zda jsem schopen tytéž peníze letos vydělat znovu (viz níže). A vydělat je potřebuju, protože životní náklady nám pouze stoupají. Letos bude manželce končit rodičovská, tak snad to pomůže.

Zvažuji dát si junior.guru na částečný úvazek a najít si vedlejšák, který by mi dal „jistoty“ a pomohl mi překlenout obtížnější období. Dokonce mám i konkrétní nabídku. Sejmulo by to ze mně i ze samotného junior.guru tlak na výdělek. Zase bych musel žonglovat více prací a do života by mi to přineslo další závazky a ještě větší nesoustředěnost. Rozhodnutý nejsem.

Produkt pro juniory

Počet členů klubu dlouhodobě klesá, za 2023 zhruba z 500 na 370. Přičítám to ekonomické situaci (lidi šetří, do kariérních změn jdou opatrněji…) a situaci na trhu (startupy nedostávají investice, firmy šetří, nenabírají žádné lidi, natož juniory) v kombinaci se zdražením členství v klubu.

Když bylo členství levnější a ekonomika sluníčková, lidé nepřemýšleli tak moc, zda se jim členství v klubu vyplatí. Teď si dobře rozmyslí, jakou hodnotu za to mají.

Byť si myslím, že klub řeší hodně lidem spoustu problémů jako nic jiného na českém trhu, neumím to úplně dobře prodat a zároveň ani to za současné situace nemusí být pro dostatečné množství lidí dostatečná „tvrdá“ hodnota, za kterou chtějí platit.

Mám nějaké nápady, co by s tím šlo dělat. Když se ale ohlédnu, tak ty nápady mám dlouho. Problém je, že se jim nevěnuji. A v tom je myslím zakopaný pes.

Tlak na výdělek způsobuje, že se několik let primárně zabývám tím, co brzdí můj úspěch a moje zisky. Když uvažuju nad tím, co je důležité a když si plánuju úkoly, prioritu mají věci, které vnímám jako problém já.

Jenže juniorům ve skutečnosti moc nepomůže vylepšená statistika předplatných nebo nový ceník pro firmy. Oni to strpí, chápou, že to je asi nutné, aby junior.guru mohlo existovat, ale přímo jim to nijak nepomáhá.

Takže co kdybych se zkusil zase začít soustředit víc na jejich problémy? Jak si nastavit GitHub, jak se naučit s AI, jak od EU dostat 50.000 Kč na kurz, nebo jak si sehnat i na současném trhu práci? Nic z toho teď junior.guru moc dobře neřeší.

Vrátím se ke kořenům a budu řešit juniorům jejich problémy. To je totiž důvod, proč mají lidi junior.guru rádi, nebo proč platí za klub.

Produkt pro firmy

Co se týče partnerství s firmami, po 3 letech vymýšlení, iterování a ověřování na trhu jsem stále v situaci, kdy de facto nemám žádný dobrý produkt:

  • Nejfunkčnější je CSR, kdy se firmě líbí co dělám a chce to podpořit. Takto mi poslalo peníze jednoznačně největší množství partnerů. Stačilo jim logo někde na webu a ani jim nevadilo, že si to neodepíšou z daní, protože nejsem neziskovka. Je to krásné a jsem za to vděčný, ale nevím, zda to dokážu přijmout za své jako „produkt“. A jistota, že firma, která takto pošle peníze, pošle ty samé peníze i za rok, je prakticky nulová.
  • Zapojení do komunity, prodej vstupů do klubu, umožnění přednášení pro juniory, propagace firemních akcí apod. je produkt pro možná jednotky firem, které jsou toho všeho aspoň trochu schopny. Všem to pouze přidělává práci a když jde o juniory, je z toho pro firmu malá návratnost, v podstatě je to jen namáhavější forma onoho CSR.
  • Inzerce práce je mrtvá, nábor juniorů je mrtvý. Kdo juniory dnes najímá, nebude za to ještě platit. Někdo by i najímat a platit chtěl, ale nemá z čeho, protože mu zkrouhli budget. Firmy šetří, mají hiring freeze, apod. Možná toto bude zajímavý příjem, až se ekonomika zase rozjede, ale teď nemá vůbec smysl se téhle věci nějak víc věnovat.
  • V ceníku máme v nejvyšším tarifu i pozvání do podcastu. Ten teď vychází méně než 12x ročně a já si nejsem jistý, zda ještě chci do budoucna takto exkluzivní prostor nějak prodávat, místo abychom si hosty řešili kompletně sami. Už teď je to velmi omezeno, záměrně se to dá koupit pouze velmi draho. Provedené spolupráce dopadly dobře, ale domluvit s firmami, aby od nich někdo do podcastu šel, a aby to dobře opravdu dopadlo, bylo nakonec docela dost energie a času. Jiné firmy zase spamují podcasty a chtějí do nich protlačit svoje lidi v rámci marketingu. Takový požadavek mi chodí každou chvíli. Mohl bych prodávat epizodu za menší desítky tisíc, to by možná zaplatili, ale to bychom museli dělat mnohem víc epizod, např. 1x za týden či dva, a to nechceme, ten podcast je hobby. A výsledkem by bylo něco ve stylu deníku Metro, který se sice rozdává zdarma, ale jsou tam dvě strany článků na osm stran reklam. Brrr.
  • Zvýrazňování poskytovatelů kurzů v katalogu se zatím moc nechytlo. Jednak je pro kurzy teď důležitější jsemvkurzu.cz, jednak jsem katalog vytvořil, ale dál nevyvíjel. Chybí tam i nejzákladnější funkce, je to v podstatě stále prototyp. Ten prototyp ale stačil k tomu, že jsem si volal hned s několika poskytovateli kurzů a o partnerství vyjednával. Vyšlo mi z toho, že to možná nechci dělat. Chci, aby junior.guru byla nezávislá platforma a přijmutí vzdělávacích agentur jako klientů, kterým něco prodávám, je bruslení na tenkém ledě. Byla by to spousta komunikace a spousta vyvažování toho, co chtějí a co jsem ochotný jim dát, aby už to nebylo příliš. Vlastně mě to moc nebaví. Raději bych jim šel tak trochu po krku a hledal, v čem jednají nečestně, když se tak děje, než abych jim prodával prostor na svém webu. A oboje mít nejde.

Firmy tvoří 50 % mých příjmů a jak jsem psal, vydělal jsem docela dost. Jenže to bylo hlavně přes CSR, nebo nějaké úplné haluze. Např. GFA, kteří mi vloni poslali 80.000 Kč, letos už neexistují.

Nemám produkt, který by firmy vyloženě chtěly a potřebovaly. A hledání toho produktu mě po těch letech unavilo do té míry, že si letos nejsem ani jistý, zda ten produkt ještě hledat chci. Když cílím na dva různé zákazníky, moje pozornost je roztříštěná a motivace nejasná.

Nabídnu nějaký jednoduchý CSR produkt za příjemnou cenovku, a nebudu to dál řešit. Budu se soustředit na juniory jako na své primární klienty, a tím se možná vše zjednoduší a zpřehlední.

Když se v budoucnu objeví nějaká pecka, něco co do junior.guru zapadne jako dílek puzzle, tak se tomu bránit nebudu, ale aktivně se nebudu dál zabývat tím, jak mít funkční produkt pro firmy.

Plán

Nějaké TL;DR odstavců výše by vypadalo asi takto:

  • Programovat a psát, nerozptylovat se akcemi a spolupracemi.
  • Soustředit se na problémy lidí, kterým chci pomáhat, ne na svoje problémy.
  • Přestat aktivně hledat produkt pro firmy.

Teď konkrétní úkoly:

  • Vytvořím nebo aspoň vymyslím MVP profilů kandidátů
  • Dopíšu kapitoly v příručce: LinkedIn, Git, GitHub
  • Přesunu scrapery pracovních inzerátů na Apify a začnu je třídit přes LLM

Bonusy:

  • Vydám další success stories na web
  • Automatizace v klubu (povídání, týdenní plány…)
  • Vyberu a domluvím klubové přednášky na rok 2024

Je konec ledna a já už mám přesunuté ty scrapery a pracuju na tom, aby inzeráty třídil LLM, takže to už si pomalu začínám odškrtávat. Na zbytek jsem zatím nesáhl. Tak hurá do práce!