Týdenní poznámky #102: Nový ceník

Utekl zase nějaký ten týden (13.8. — 19.8.) a tak stejně jako minule sepisuji, co jsem dělal a co zajímavého jsem se naučil. Především se snažím rozvíjet junior.guru. Nemám šéfa, kterému bych reportoval každý svůj krok, ale mám klub, a členy by mohlo zajímat, jestli se neflákám. Taky je to způsob, jak se sám doma nezbláznit a nepropadat pocitu, že je zase konec týdne a já jsem přitom nestihl nic udělat.

Poznámky
Fotka od Honzy Kahánka

Měl jsem tentokrát hodně rozptylování, které omezilo mé možnosti soustředěně pracovat. V úterý jsem se jel dopoledne místo práce projet, abych o víkendové dovolené na kole nešel z nuly na sto. Odpoledne jsem se stavil do Karlína za panem Rozbitým prasátkem, dali jsme kafe a na střídačku si povídali a pracovali. Ve středu jsme jeli k pediatrovi. Ve středu odpoledne přijel Tom, večer jsme strávili na Pyvu. Zkusili jsme jet se ženou oba a vzít i dítě. Dítě nám to pak spočítalo. Ve čtvrtek jsem šel klasicky pracovat do Atria a chvíli si tam povídal s kamarádem o nějaké jeho krizi. Teď je pátek, píšu poznámky a večer se budu chystat na zítřejší odjezd na kolo. Vlastně se dost divím, že se mi tento týden povedlo udělat vůbec něco.

Pyvo bylo fajn, pokecal jsem s hodně lidma, ale trochu se bojím, že jsem, jako obvykle, hodně povídal a málo poslouchal. No nic.

Nový ceník pro firmy#

Hlavním cílem týdne bylo navrhnout nový ceník pro firmy, který by měl být platný od září. Nebudu vás napínat, výsledek je tady (starý je tady), dal jsem to už i na web s tím, že ladit to můžu ještě za pochodu. Budu fakt rád za feedback!

Změny v ceníku#

Především jsem se snažil zdražit a dát tomu nějakou jasnější formu a pravidla. Odstranil jsem co nejvíc věcí, které zahrnovaly mou přímou účast na spolupráci a pokud zahrnují, tak aby měly adekvátní cenovku, která pokryje režii. Zjednodušil jsem nabídku na tři sloupce a odstranil nabídku produktů, o které nikdo moc zájem nejevil. Přidal jsem nové věci, za které mohou firmy platit.

Odstranil jsem kompletně nabídku pro vzdělávací agentury. Snažím se zjednodušit svůj byznys a vzdělávací agentury pro mě nejsou vyloženě konkurence, ale je složité s nimi vymyslet něco, co dává smysl oběma stranám a neovlivňuje mou nezávislost (nedoporučuji kurzy, nikomu nenadržuji a nebaví mě zjednodušující marketing „IT je zlatý důl, hurá všichni do IT“). Produkt, kdy agentura posílá své studenty a absolventy do klubu, aby tam dostali kariérní rady, se nepovedlo prodat více firmám. Kvůli jedné jsem to původně vymyslel, ale nakonec to nechtěla. Jiná jej chce, ale produkt byl na realizaci složitější, než jsem myslel a možná by mi bylo do budoucna dobře i bez něj. Rozhodl jsem se nechat doběhnout existující spolupráce, ale jinak segment vzdělávacích agentur spíš opustit a soustředit se především na firmy, které:

  • mě chtějí podpořit (CSR),
  • chtějí najímat lidi (hiring),
  • chtějí budovat svou značku (employer branding).

Odstranil jsem vše kolem stipendia, protože stipendium přidává režii a pokud na něm budu schopen někdy něco automatizovat, tak jen pokud bude pod mými křídly - tzn. vydělám prostě dost peněz na to, abych sám dokázal někomu dotovat vzdělávání. Bude to podle mě jednodušší, než hledat firmy, které by se chtěly podílet na spolúčasti a komunikovat s nimi. Aktuálně rozjetá partnerství chci v tomto směru zachovat, ale nebudu hledat nová.

Novinkou je také to, že už neprodávám vstupy do klubu na jednotky, ale dávám všem firmám jednotné množství, které by mělo všem stačit. Limit na počet členů v klubu a dokupování lidí nad limit nebyla ta hodnota, pro kterou by firmy chtěly nakoupit víc a není to ta hodnota, kterou chci prodávat. Upřímně mě to spíš otravovalo. Některé firmy to využily na maximum a přikupovaly, jiné poslaly do klubu dva lidi nebo dokonce nikoho. Přitom to neovlivňovalo, jak moc chtěly nakoupit dalších věcí.

Výpočet cen#

Ceny částečně vychází z ceny členství pro jednotlivce, z mých nákladů, z toho jestli určité výhody pro firmu znamenají, že se jim budu muset věnovat a jak moc. Celkově jsem se snažil, aby můj čas byl zaplacen co nejvíc. Taky se mi pocitově líbí, že tarif, který chci aby nakoupilo nejvíc firem, zhruba odpovídá tomu, kolik chci, aby JG za měsíc vydělávalo.

Ceny vyšších tarifů v hlavě srovnávám především s tím, jaké má běžně firma náklady na nábor nových lidí a stále mi přijde, že v tomto kontextu i teď nabízím něco dost levného. Zase jde o juniory, kde se firmy snaží spíš šetřit, takže hledám nějakou rovnováhu. Něchtěl bych být moc levný, ale nechci ceny zas nějak přepálit. Ještě je možná budu dolaďovat, než nový ceník v září oficiálně oznámím.

Změna skladby klientů#

Aktuálně spolupracuje klub s 18 firmami a loga se mi už skoro nevejdou na klubovou stránku. Dostávám se tedy za fázi penetračních cen a ověřování, jestli je o mé služby vůbec zájem. Zdražuji i proto, že zájem je a je zbytečné, aby s klubem spolupracovalo 20 firem a každá zvlášť mi vytvářela režii. Menší firmy mě stále mohou podpořit nejlevnějším tarifem, ten ale nevyžaduje prakticky žádný můj čas. Firem, kterým se budu muset trochu už věnovat, zase nebude muset být díky vyšší ceně tolik.

A nejvyšší tarif by měl být zcela exkluzivní, už jen proto, že na příručku nejde dát mnoho log (asi tak čtyři maximálně) a podcast si určitě nechceme zaplácat pouze firemními hosty (vychází měsíčně a měsíců je jen 12). Takže u nejvyššího tarifu počítám dokonce s tím, že kdyby hrozilo, že by o něj byl větší zájem, tak budu cenu dynamicky zvyšovat, aby o něj byl zájem menší, nebo napíšu, že je aktuálně vyprodaný :)

Rozhodně neplánuju mít takový ten VIP tarif, kde je „kontaktujte naše sales a domluvíme se, že můžete chtít cokoliv, když zaplatíte nekonečně mnoho“. Jednak nemám sales, jednak je takový tarif přesným opakem toho, co potřebuji, jelikož by mi vygeneroval neskutečné množství režie a sice by možná vydělal dost peněz, ale já bych svůj čas pak musel věnovat uspokojování velkých firem (např. organizací nějakých promo akcí nebo nevím) a komunikaci s firmami a ne práci na klubu a příručce, což chci ve skutečnosti dělat.

Ceník stále jako sdílený dokument#

Ceník je stále pouze v Google Docs, jednak protože nemám čas na HTML, jednak protože ho mohu podle potřeby snadno upravovat. Zkusil jsem nový „pageless“ formát dokumentu, ale Docs o tomto formátu bohužel nepochopitelně říkají každému návštěvníkovi dokumentu, i když je to jen pro čtení, takže to je trochu fail, ale předělávat to teď už nebudu, možná později. Ceník je také stále velmi ukecaný a je tam spousta vysvětlujícího textu, ale to je zčásti i proto, že to není v HTML a měl by být i tak přehlednější, než ten starý ceník. Snad to takhle prostě bude good enough. Do starého ceníku jsem nakonec dal ještě výrazný odkaz na nový ceník, kdyby měl někdo někde schované původní URL.

Další poznámky#

  • Sociální sítě jsem neřešil vůbec, dokonce mě nějak nebavilo ani dělat storíčka ze svého osobního života. Akorát jsem tweetl myšlenku o firmách a open source, kterou většina lidí spíš nepochopila, ale debata z toho byla, na Twitter poměry, hezká.
  • Klub, maily, a tak dále. V klubu bylo tentokrát potřeba i trochu moderovat a klidnit vášně.
  • Během 7 dní od 13.8. do 19.8. jsem ujel na kole 45 km. Celkem jsem se hýbal 3 hodiny a zdolal při tom 45 kilometrů.
  • Aktuální finanční výsledky, návštěvnost a další čísla k JG mám přímo na webu.

Co plánuji#

Tři věci, které bych chtěl zvládnout udělat příště:

  1. Dodělat první verzi zpráv pro onboarding a pustit je do první testovací skupiny lidí.
  2. V pondělí si užít dovolenou na kole.
  3. Možná jet na Python sprint.

A co vy?#

Pokud byste čistě náhodou měli dojem, že jste oproti mě za uplynulý týden vůbec nic nestihli, tak mám pro vás skvělou zprávu! V klidu se na ten dojem můžete vykašlat. Není zač!

Co mě zaujalo#

Když si něco přečtu nebo poslechnu a líbí se mi to, sdílím to na Pocketu. Od posledních poznámek jsem sdílel toto:

Není to vše, co jsem přečetl, slyšel nebo viděl, ale jen zlomek, který mě zaujal. K vygenerování tohoto seznamu používám vlastní knihovnu pocket-recommendations. Věci, které jsem sdílel v den psaní minulých poznámek, se opakují i v těch dalších a je to záměr, ne chyba.